13 april 2036, Jordens undergång?

Under min tid i Stockholm lärde jag mig något hemskt.

År 2004 upptäckte astronomer en asteroid, som döptes till Apophis. Uppkallad efter en elak egyptisk gud.
Apophis snurrar precis som Jorden runt solen. Ett år för asteroiden tar 323 dagar och under dessa dagarna passerar den Jordens omloppsbana 2 gånger. Dock kommer den bara farligt nära en gång vart 1300 år.

År 2029 kommer asteroiden passera Jorden på nära håll, och det är då de ouppklarade pusselbitarna faller på plats. Om Apophis passerar för nära Jorden kommer den att påverkas av dragningskraften, och då kan den krocka med Jorden bara något år senare. Annars beräknas krocken den 13 april år 2036.

Om man inte kan ändra banan på asteroiden lite så blir det nämligen en krasch med Jorden. Mindre asteroider som kommer genom jordens atmosfär brukar ju brinna upp, men denna är mellan 210 - 400 meter i diameter (alltså ingen liten asteroid) och om den kommer genom atmosfären kommer den INTE att brinna upp utan orsaka katastrof. Flera miljoner människor kommer isåfall att dö. Enligt vissa forskare är det bättre att dö när den slår ner, för livet på jorden kommer inte bli någon glädjeupplevelse.

Jag hoppas verkligen att detta inte är sant, men om det nu är det så hoppas jag att man på något sätt kan göra så att det inte inträffar.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback