Julafton 2008

Det känns som om jag borde sammanfatta min julafton lite grann.


Den 23 december 2008
    Hela dagen gick åt till att göra julgodis, julpynta, laga julmat, klä granen m.m. Vi klär nästan alltid granen dagen före julafton.
    Jag lagade långkål, som jag kände mig tvungen att smaka sedan på julafton... Jag inhandlade de sista julklapparna och jag köpte en röd kofta som jag hade på mig på självaste julafton.
    På kvällen satt hela familjen och såg på filmen "Elf". Den var bra och riktigt julig. Sen var det bara att gå och lägga sig, trötta som vi var, och vänta på han med det stora vita skägget och de röda kläderna.

Den 24 december 2008, Julafton
    Jag vaknade tidigt. Redan innan klockan var 6. Jag trodde faktiskt att jag skulle klara av att sova länge, men tydligen längtade jag så mycket efter julen att jag vaknade. I min julstrumpa låg ett paket, ett videoband (vilket är bra att ha nu när det går så många bra filmer på tv som man vill spela in och se!).
Min ena syster var redan vaken när jag steg upp och hon hade väckt pappa också. Så jag åt frukost med dem, med julmusik i bakgrunden. Vi har en norsk julskiva som mamma eller pappa, beroende på vem som vaknar först, alltid sätter igång på julaftons morgon. Senare vaknade även mamma och min andra syster.
    Vid lunch kom släkten. Mormor, min morbror, moster, kusin och hennes italienska pojkvän. Han hade aldrig firat jul i Sverige tidigare, så det var lite nytt för honom. Tänk att aldrig ha sett Kalle Anka! Fast han förstod nog inte så mycket av det, förutom Lady och Lufsen då.
   Efter julmaten och gröten kom tomten och sen öppnade vi våra julklappar i lugn och ro. Jag fick bland annat en morgonrock (behövdes verkligen eftersom min andra är för lite OCH har en hemsk grön/blå/lila-färg), smycken och Björn Gustafsson - Ett livsverk.
   Sen efter julgodiset lämnade de sista gästerna huset och vi rockade loss här hemma med Guitarr Hero spelet som vi fick.


Några av julklapparna som jag fick.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback